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Making Our Philosophical Unconscious More Conscious: A Method of Exploring the Philosophical Basis of Psychological Theory

Hersch MA, MD, FRCP(C), Dr. Edwin L. (2001) Making Our Philosophical Unconscious More Conscious: A Method of Exploring the Philosophical Basis of Psychological Theory . Canadian Journal of Psychoanalysis / Revue Canadienne de Psychoanalyse 9(2):pp. 165-186.

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Abstract

Abstract All psychological and psychoanalytic theories rest upon a series of important philosophical assumptions, yet they are infrequently dealt with in a clear, direct, or comprehensive manner. In this paper a method is offered with which to more systematically and rigorously explore the philosophical bases of psychological theories. This method involves analysis of the stated or implied stances taken by any psychological theory on a hierarchically organized series of essential philosophical questions. This Hierarchy of Levels of Theoretical Inquiry includes such levels as the Ontological, the Epistemological, the Field-Specific Epistemological, and the Psychological ones. An example of a hierarchical sketch is presented in which the philosophical basis of the classical psychoanalytic model is briefly examined and summarized in this manner. Applications of such sketches are discussed, including their usefulness for such tasks as the explication of a psychological theory, and of the assessment of its internal consistency and of the level of inquiry at which a given argument may apply. They may also be very useful for making philosophical comparisons among different psychological theories or in psychological theory-building and development. Overall the method is offered as a tool to aid us in the ongoing task of making our philosophical unconscious more conscious. Résumé Les théories psychologiques et psychanalytiques reposent sur une série d’hypothèses philosophiques importantes, que, pourtant, l’on traite rarement de façon claire, directe ou globale. Dans la présente communication, l’auteur propose une méthode d’étude plus systématique et plus rigoureuse des bases philosophiques des théories psychologiques. Cette méthode fait appel à l’analyse des positions énoncées ou implicites d’une théorie psychologique sur une série de questions fondamentales de philosophie à structure hiérarchique. Sont inclus dans cette structure des niveaux d’enquête théorique l’ontologie, l’épistémologie, l’épistémologie particulière à un domaine et la psychologie. À titre d’exemple, l’auteur présente un schéma hiérarchique dans lequel il examine brièvement la base philosophique du modèle psychanalytique classique et le résume selon la méthode susmentionnée. Il passe en revue les applications des schémas de ce type, notamment leur utilité pour des tâches comme l’explication d’une théorie psychologique et l’évaluation de sa cohérence interne et le niveau d’enquête auquel un argument donné pourrait s’appliquer. Les schémas peuvent aussi favoriser les comparaisons philosophiques de différentes théories psychologiques ou la construction et l’élaboration de théorie psychologique. La méthode est proposée à titre d’outil de facilitation de la tâche continue pour rendre notre inconscient philosophique plus conscient.

EPrint Type:Journal (Paginated)
Keywords:Philosophy, Theory, Psychotherapy, PhilosophicalUnconscious, Assumptions,Epistemology, Ontology, Models, Comparing Psychological Theories, Philosophy of Science
Subjects:Theory > Philosophy of Science
Theory > Philosophy
Theory > Phenomenology
Psychology > Psychotherapy
Psychology > Psychoanalysis
Psychology > Methodology
Psychology > Clinical/Counseling
Theory > Philosophy of Mind
ID Code:161
Deposited By:Hersch MD, Dr Edwin L.
Deposited On:08 July 2003